O našem výzkumu osvojování řeči

Dlouho se ve veřejném i odborném povědomí udržovala představa, že pokud je dítě vystaveno více jazykům, může to pro něj být obtížné nebo že se dokonce pořádně nenaučí žádný z jazyků. Tak tomu ale není. Není žádný důvod odrazovat rodiče od vícejazyčné výchovy dětí a není žádný důvod se domnívat, že zkušenost s cizími jazyky výrazně naruší jazykové schopnosti dítěte.

Pochopení rozdílů v procesu osvojování rané řeči mezi jednojazyčnými a dvojjazyčnými dětmi je důležité z klinických i společenských důvodů. Cílem našeho výzkumu je proto lepší porozumění různým fázím osvojování řeči a tomu, jak se odrážejí ve vyvíjejícím se dvojjazyčném mozku. Díky tomu bude možné v budoucích studiích lépe odhalit např. opoždění řeči, případně jiné poruchy v jazykovém vývoji dítěte.

Současně mohou obdobné projekty přispět k vývoji diagnostických a screeningových nástrojů, které umožní odhalit výchylky v osvojování jazyka i u bilingvních dětí.